Bereken je Motivatie met de formule van Piers Steel

Geschreven door Otto Nooitgedacht

Geschatte leestijd: 6-8 minuten

Gepubliceerd op maart 12, 2021

Piers steel’s 4 factoren van Motivatie.


Ik werk graag met Prof. Piers Steel zijn temporale motivatie formule. Hij deed een meta-analyse van 100 jaar motivatie onderzoeken en won het equivalent van de nobelprijs in de psychologie. Over de afgelopen 5 miljoen jaar is het menselijk brein ontwikkeld voor “vechten, vluchten, verzamelen en vrijen”. Onze impulsieve motivatie is geweldig wanneer je met een speer achter een buffel aan rend, bij gebrek aan een koelkast een vijgenboom kaal eet of diezelfde avond in beweging komt om je DNA voort te planten. In de eenentwintigste eeuw, moeten we slimme manieren vinden om onze prefrontale cortex in te zetten om ons limbische oerbrein te programmeren.

Op basis van 600 wetenschappelijke onderzoeken ontwikkelde Prof. Steel een simpele formule, die door middel van 4 factoren voorspelt of het waarschijnlijk is dat jij een doel zal behalen. De formule is (waarde * verwachting) / (1+ afleiding * tijd), dit klinkt misschien ingewikkeld maar het is goed te begrijpen als je naar de individuele onderdelen kijkt. Laten we even samen de vier open deuren intrappen! 


Welke  4 factoren dragen bij  aan jouw motivatie?

  1. Hoe belangrijk is dat doel voor jou persoonlijk? 

Ten eerste waarde; jouw persoonlijke belang bij het gestelde doel. Vaak stellen we ons doelen omdat het lijkt te “moeten” of omdat er iets  van ons wordt “verwacht”. Dat is  prima , zolang je het maar kan  koppelen aan iets wat waarde toevoegt aan je leven. Als jij bijvoorbeeld niet inziet hoe het invullen van een excelsheet bijdraagt aan jouw onderneming heeft het ook weinig waarde voor je. Vaak vervaagd onze motivatie waarom we iets doen ook over de tijd. Bij het neerleggen van je matje voor die buikspieroefeningen, is het soms makkelijk te vergeten waarom je hier ooit voor gekozen hebt. Waarde is dus de beloning die jij persoonlijk ervaart bij het behalen van je doel.

  1. Hoe hoog is jouw verwachting dat je het doel ook daadwerkelijk  bereikt? 

De tweede factor is verwachting; het vertrouwen dat je een doel zal  bereiken. Ambitieuze doelen kunnen  veel waarde teweegbrengen, maar als ze moeilijk haalbaar zijn kan de moed je ook zomaar in de schoenen lopen. Als je een lage verwachting hebt dat je het doel zal bereiken, kan dit een “zichzelf vervullende voorspelling” worden. Doordat we denken te falen, hebben we moeite om gefocust te blijven en leveren we minder inspanning, waardoor we ook echt falen. Aan de andere kant moet het vertrouwen wel gegrond zijn in de realiteit, anders kan het ook schadelijke gevolgen hebben. “Hoe positiever mensen fantaseren over hun gewenste toekomst, hoe minder moeite ze investeren en hoe minder succesvol ze zijn in het realiseren van deze toekomst.”

Bovendien verloopt het behalen van doelen vaak niet lineair, maar met een zigzag in ups en downs.  Je initieel hoge vertrouwen, kan snel afnemen wanneer je niet elke dag naar je doel blijft toe bewegen. Het is dus belangrijk je momentum niet te verliezen.  Soms verdwijnt bij mensen hun “grit”, omdat ze tegenslagen te verduren krijgen. Alleen door  toewijding zal  een plan doorgezet kunnen worden. Het gaat er uiteindelijk om in hoeverre jij vertrouwen hebt in dat jij jouw doelen kan behalen.
Zoals Ae
De veel snellere haas was zo zeker van zijn overwinning dat hij halverwege de race een dutje deed. De schildpad, langzaam en gestaag bewegend, haalde zijn slapende concurrent in en won.

  1. Ben jij dit verhaal nog met volle aandacht aan het lezen? Gefeliciteerd! 

De derde factor is namelijk afleiding. Afleiding kan van twee kanten komen;  zowel binnen als buiten jezelf. Je kan afgeleid raken bij tegenvallers, maar ook door een overdosis aan meevallers. Aan de andere kant zorgen zaken binnen jouzelf  er voor dat je impulsiviteit te hoog is. Ik ga niet beginnen over de “tiktok samenleving”, dat vandaag de meeste mensen vooral reactief hun impulsen najagen is wel duidelijk. Bij gebrek aan een duidelijk werkprotocol , en een ongecultiveerde  focus, is de kans groot dat je vlucht in impulsieve opwellingen, waardoor het onmogelijk wordt om “diep werk” te verzetten. In- en externe elementen dragen bij aan de kans dat jij wordt afgeleid van je doelen, en dus zal je hier bewust van moeten worden 

  1. Wat gebeurt er met jou als een deadline dichterbij komt? 

De vierde, en misschien wel meest belangrijke factor, is tijd. We overschatten systematisch wat we in een korte tijd kunnen doen en onderschatten wat er op de lange termijn bereikt kan worden. Het probleem met “inspirationele” lange termijn doelen, is dat morgen altijd de beste dag lijkt om eraan te beginnen, waardoor het nooit uitkomt. Wanneer  het tijdspanne te groot is,  blijft de beloning altijd ver weg. Zoals Stephen Covey raak weet te verwoorden: “we zijn erg goed in veel tijd spenderen aan onbelangrijke taken die heel urgent lijken, terwijl taken die echt belangrijk zijn, maar niet urgent, eindeloos worden uitgesteld.”

Kort en krachtig: Wij gaan samen jouw persoonlijke belang ontdekken en vertrouwen bij het behalen van je doel zo groot mogelijk maken, tegelijkertijd minimaliseren we de afleiding en voeren de tijdsdruk op. Met deze vier factoren, optimaliseren we de uitvoering van de doelen die echt belangrijk voor je zijn. 

Samen met je coach ga je tijdens de sessies aan de slag met de volgende vier vragen:

  1. Waarom doe ik wat ik doe? 

Elke sessie begint met het einde in gedachte, zodat we duidelijk hebben welke waarden belangrijk voor jou zijn. De reis naar jouw bestemming wordt uitgestippeld door grote doelen op te delen in korte termijn mijlpalen. Zo maken we het glashelder waarom iedere stap uiterst belangrijk is om dichterbij bij jouw visie te komen.

  1. Waarom ben ik op sommige momenten succesvoller dan andere? 

We gaan de verwachting optimaal maken, dat jij je doelen gaat behalen. Door doelen geleidelijk op te bouwen creëren we een successpiraal: prestatie schept vertrouwen, dat zorgt voor inspanning die resulteert in meer prestatie. We analyseren wat jouw specifieke gedragingen zijn op jouw meest succesvolle dagen, en ontwikkelen routines om consistent uit deze identiteit te blijven handelen. Door een overzicht te maken van jouw obstakels, ben je voorbereid op uitdagingen.
Door strategieën te bedenken om ze te overkomen, wordt uitgesloten dat jij tot stilstand komt. Zo creëren wij een gegrond zelfvertrouwen zodat jij jouw doelen kan bereiken.

  1. Waarom wordt ik afgeleid van mijn belangrijkste doelen? 

Natuurlijk  gaan we de strijd aan met wat voor velen de grootste uitdaging is; afleiding. Dit doen we mede door het ontwikkelen van (ochtend- en avond)routines, die  energie en focus cultiveren. Hierdoor zal jouw  impulsiviteit automatisch afnemen. Gecombineerd met een duidelijk  werkprotocol, zorgen we  ervoor dat jij je met geen mogelijkheid laat afleiden van jouw gestelde doelen.

  1. Waarom is het NU belangrijk?

Het belangrijkste wat een accountability coach doet is tijdsdruk zetten op jouw lange termijn doelen. Door jou elke twee weken verantwoordelijk houden voor je doelen, ervaar jij zelf een optimaal gevoel van urgentie. Doordat wij samen lange termijn doelen opbreken in korte termijn mijlpalen kunnen we de voortgang in kaart brengen. Vervolgens, houd ik jou elke sessie aansprakelijk voor de doelen die je twee weken geleden gesteld hebt. Hierdoor blijf jij progressie maken voor doelen die voor jou belangrijk zijn, terwijl we door reflectie elke sessie beter worden. Zo zet jij consistent actie, leren we waardevolle inzichten, en vieren we samen de overwinning. Elke sessie weer.

Ben jij klaar om verantwoordelijkheid te nemen voor jouw doelen, en de kracht van accountability coaching zelf te ervaren?
Als je de kracht van accountability coaching eens wilt ervaren voordat je er aan begint, kun je hier een gratis proefsessie boeken. Als jij wilt weten hoe jij scoort op de motivatie formule van Piers Steel op jouw nummer 1 doel, kan je in een paar minuten deze test invullen. Als je wilt weten waarom een accountability partner extra waardevol kan zijn voor ondernemers, kun je dit artikel lezen. 

Misschien hou je ook van…